Van de Voorzitter

Op 19 maart is de Algemene Leden Vergadering gehouden. Er waren ongeveer 50 leden aanwezig. Daarna was er een Bingo onder leiding van Lidy Heidkamp en Lucy Steggink. Na afloop kwamen er leden naar het bestuur toe om hun mening te geven. Een van de kernpunten is de financiële toestand. We geven teveel geld uit omdat er steeds minder leden zijn en de kosten gelijk blijven. Voor dit jaar en het afgelopen jaar hebben we geld uit de post onvoorzien overgeheveld naar de post activiteiten. Daarmee is de begroting kloppend gemaakt.

Maar we hebben ingeteerd op ons vermogen. We zullen maatregelen moeten nemen om weer een acceptabele begroting te krijgen. Hoewel we dit jaar de contributie met 5 euro hebben verhoogd tot 25 euro, blijkt dat niet voldoende te zijn. Per lid gaat 7 euro naar de Overijsselse KBO en 7 euro gaat naar het maandblad ONS, netto houden we 9 euro over per lid voor activiteiten. Het is een punt van bespreking met de provinciale KBO.

Maar moeten we opnieuw denken aan een verhoging van de contributie? Een andere invalshoek is een verhoging van de bijdrage in de kosten van activiteiten. In plaats van de gebruikelijke 5 euro vragen we dan meer voor de grote activiteiten. Moeten we nog wel voor alle aanwezigen gratis koffie schenken en een gratis consumptie aanbieden? Moeten we de prijs van carnaval en busreizen verhogen? Kortom, moet deelname aan activiteiten duurder gemaakt worden?

Ook kwamen er verschillende reacties over de naam KBO. Bij wervingsactiviteiten is het geen sexy invalshoek meer om het katholieke vooraan te zetten. Feitelijk wordt er niet veel met deze term gedaan. Waarom houden we dan vast aan KBO (katholieke bond voor ouderen)? Het is wel een gerenommeerd merk, maar verouderd, wil je van zo’n vereniging lid worden of zijn. We moeten ons buigen over het al of niet handhaven van dit predicaat. Misschien moeten we een andere naam kiezen. Bijvoorbeeld: Senioren Netwerk Oldenzaal, maar een andere naam is ook een optie. Kortom de komende tijd is er bestuurlijk veel te doen. We houden u op de hoogte.

Hans Perik